14/07/2020
Hoe kies ik de juiste motorolie voor mijn wagen
Vaak zal een fabrikant één of meerdere viscositeitswaarden voor een motor suggereren, zoals een 5W-20 of 5W-30, op basis van verschillende factoren, waaronder de temperatuur en belasting. Motoren hebben namelijk vaak een verschillende viscositeit nodig afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden. Bovendien passen OEM’s hun smeervoorschriften steeds sneller aan om aan de nood aan groene en brandstofbesparende alternatieven te kunnen voldoen. Met welke factoren moet je nu net rekening houden bij het kiezen van de juiste motorolie?
Viscositeit
Dit is de weerstand van een vloeistof tegen stroming. Bij motorolie wordt dit genoteerd met de gebruikelijke "XW-XX." Het getal dat aan de "W" voorafgaat, geeft de stroming van de olie aan bij 0 graden Fahrenheit (-17,8 graden Celsius). De "W" staat voor winter. Hoe lager dit getal, hoe minder de olie verdikt bij koude temperaturen. Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W. Een auto in een zeer warm klimaat zou een hoger nummer nodig hebben om te voorkomen dat de olie te veel uitdunt.
Het tweede getal na de "W" geeft de viscositeit van de olie aan, gemeten bij 212 graden Fahrenheit (100 graden Celsius). Dit getal geeft de weerstand van de olie tegen verdunning bij hoge temperaturen aan. Bijvoorbeeld, 10W-30 olie zal bij hogere temperaturen sneller uitdunnen dan 10W-40. De gebruikershandleiding zal het beste viscositeitsbereik adviseren en de eigenaar kan dan binnen deze parameters de juiste keuze maken.
Motorolietypes
Minerale olie: Dit is de olie die in bulk wordt gebruikt bij de dealers en is meestal ook de goedkoopste op de markt. De meeste voldoen aan de API- en SAE-normen, maar bieden weinig mogelijkheden voor additievenpakketten. Dit is goede olie voor eigenaren die vertrouwen op frequente olieverversingen en weinig kilometers doen.
Synthetische blend olie: Dit is de standaard olie voor voertuigen van de laatste decennia. Ze is zo geformuleerd dat ze een betere bescherming biedt bij zwaardere motorbelastingen en de daarmee gepaard gaande hogere motortemperaturen. Deze oliën zijn populair bij pick-up- en SUV-chauffeurs omdat ze een betere bescherming bieden, maar ze kosten meestal maar een fractie meer dan conventionele premium oliën. Autofabrikanten specificeren meestal 5W-20 of 5W-30 olie, hoewel sommige 10W-30 nodig hebben. Deze drie classificaties hebben betrekking op vrijwel alle lichte voertuigen op de weg, hoewel dit verandert naarmate de motoren nauwkeuriger en kieskeuriger worden met betrekking tot specifieke soorten olie.
Volledig synthetische olie: Deze oliën zijn gemaakt voor high-tech motoren. Als deze oliën strenge speciale tests (aangegeven door hun etikettering) doorstaan, betekent dit dat ze superieure, langdurige prestaties leveren in alle kritische gebieden, van de viscositeitsindex tot de bescherming tegen motorafzettingen. Ze vloeien beter bij lage temperaturen en behouden hun pieksmering bij hoge temperaturen.
Hoewel uitstekende olie, zijn kunststoffen ongeveer drie keer zo duur als conventionele olie en niet altijd noodzakelijk voor de meeste motoren. Gebruik de gebruikershandleiding als leidraad.
Fuel Economy olie: OEM’s passen hun smeervoorschriften aan om aan de nood aan groene en brandstofbesparende alternatieven te kunnen voldoen. Dankzij de invoering van de ACEA C5 norm zullen ze steeds vaker motoroliën met een lage viscositeit voorschrijven (OW-XX). Een lagere viscositeit betekent minder wrijving in de motor en dus minder energieverlies. De brandstof van de wagen wordt zo op een efficiëntere manier omgezet naar de energie die nodig is om de wagen in beweging te brengen. Een lagere viscositeit van de motorolie betekent ook een dunnere smeerfilm. In het verleden stond dit gelijk aan een mindere bescherming en dus een snelle slijtage van de motor. Motoren van de allernieuwste generatie werden echter aangepast met het oog op zeer kleine materiaaltoleranties. Het ontwerp van de smeerolie moet in de zwaardere omstandigheden die zo ontstaan een optimale bescherming kunnen blijven bieden.
Verversingsinterval
De meeste chauffeurs volgen de 3-maanden- en 4.828-kilometer (3.000 mijl) regel. Bij frequente olieverversingen zou een minerale olie steeds moeten volstaan voor een correcte smering. Sommige autobedrijven, zoals Mercedes-Benz en BMW, raden echter alleen synthetische olie in hun auto's aan. De gebruikershandleiding van de auto geeft een goed beeld van het type olie dat gebruikt moet worden. Het is ook een goede vuistregel om niet te switchen tussen de verschillende typen. Als uw auto met conventioneel is gestart, blijf daar dan bij. Als de auto voor het eerst synthetisch wordt gebruikt, wees dan op uw hoede voor het overschakelen op conventioneel.
Euronormen
Autofabrikanten moeten steeds voldoen aan de (steeds wijzigende) euronormen en hun motorontwerpen daarop aanpassen. De Euro VI-norm bepaalt dat olie voor goedgekeurde motoren ‘Low SAPS’ of ‘Mid SAPS’ moet zijn. Dit wil zeggen dat ze sulfaatas, zwavel en fosfor bevatten in beperkte hoeveelheden. Dit zorgt dan weer voor een duurzaam karakter van de olie. Veel motorolie is ‘Full SAPS’, wat maakt dat er SAPS-deeltjes voor verstopping van het systeem kunnen zorgen. Best is dus om hoogwaardige olie te kiezen die aan de Euro VI-norm voldoet.
Een van de beste manieren om de juiste motorolie voor uw auto of vrachtwagen te vinden is door gebruik te maken van de basisaanbevelingen van de fabrikant. Houd er ook rekening mee dat het regelmatig verversen van de olie en het regelmatig vervangen van de filters een belangrijke rol spelen bij het laten draaien van een motor op de lange termijn. Een goed afgestelde motor kan eveneens het brandstofverbruik verbeteren en dus brandstofbesparing opleveren, dus volg de aanbeveling van uw autofabrikant over onderhoud. Hoogwaardige motoroliën kunnen de motor ook efficiënter laten werken en dus tot brandstofbesparing leiden.